صاف صادق اهوازی
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
آرشیو وبلاگ
نویسنده: حبیب اله بهرامی - دوشنبه ۳٠ دی ،۱۳۸٧
ادبیات عاشورایی در آستانه متحول شدن استحبیب اله بهرامی شاعر و روزنامه نگار

یک شاعر گفت: ادبیات عاشورایی، ادبیاتی آرمانی و ارزشی است با پیشینه‌ای سترگ و محکم که ریشه در فرهنگ سیاسی، اجتماعی و حماسی کشورمان دارد.

حبیب‌اله بهرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: این ادبیات پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در اشعار شاعران بزرگی چون فرزدق، شاعر نامدار عرب، کسایی مروزی، ناصرخسرو، سنایی، عطار و محتشم کاشانی دیده می‌شود و تا امروز و تا ابد نیز در اشعار شاعران معاصر و آینده مانا و پویا و جاودان خواهد ماند چراکه حادثه و حماسه عاشورا و مظلومیت امام حسین (ع) در خون این ملت است و فراموش ناشدنی.

او خاطرنشان کرد: اگرچه ادبیات عاشورایی با همان رجزخوانی‌های کربلا آغاز شد و در قرن‌های چهارم تا ششم هجری تداوم یافت؛ در قرن‌های هفتم و هشتم به اوج خود رسید و در قرن نهم هجری نیز در شعر شاعران غیر شیعه نمود یافت. البته در زمان صفویان با شعر معروف محتشم کاشانی به کمال رسید.

این روزنامه‌نگار همچنین گفت: اصولا شاعران و نویسندگان و در کل هنرمندان و حتا مردم عادی وقتی واقعه و حماسه عاشورای حسینی را از نظر می‌گذرانند متاثر می‌شوند و مکنونات قلبی و تراوشات و اندیشه‌های درونی خود را در قالب‌های ادبی و هنری به منصه ظهور می‌رسانند. از آن جا که فرهنگ و مکتب عاشورا در سلول‌های امت‌های مسلمان ریشه و شکوفه کرده لذا عشق به امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و یاران با وفایش باعث می‌شود که شاعران و نویسندگان از حماسه عاشورا درس بگیرند و ناخودآگاه به سرایش و خلق ادبیات دینی و آیینی بپردازند.

بهرامی با اشاره به این که ادبیات عاشورایی و کلا ادبیات دینی و آیینی از واقعه کربلا تاکنون دچار فراز و نشیب‌هایی شده بیان کرد: ادبیات عاشورایی در آستانه متحول شدن است به شرطی که توجه به آن روز به روز بیش‌تر شود و شکوفه‌های ادبیات خالص و به دور از شعار عاشورایی فضای جامعه را دربربگیرد.

نویسنده: حبیب اله بهرامی - سه‌شنبه ۱٧ دی ،۱۳۸٧

گهواره ی آفتاب

 

از چشم حسین (ع) تاب گریه می کرد

در گوش فرات آب گریه می کرد

بر سینه ی کربلا ز دستان عطش

گهواره ی آفتاب گریه می کرد

 
نویسنده: حبیب اله بهرامی - دوشنبه ۱٦ دی ،۱۳۸٧

تاسوعا و عاشورای حسینی

بر مومنان و آزادگان جهان تسلیت باد

نویسنده: حبیب اله بهرامی - پنجشنبه ۱٢ دی ،۱۳۸٧

در کربلای غزهکربلای غزه

عشق را بگذارید زندگی کند

ای مدعیان جان و جهان !

ای چشم و گوش بسته های ملل !

که بر قله های بلند استثمار

طبل امنیت می نوازید .

***

بر این وادی سوخته و زخمی

کودکان بسیاری دیدم

که از گلوی سبزشان

شروه خون جارب بود .

کودکانی که نگاه شان

شقایق های پرپر شده را می ماند .

کودکانی که

محبت را از گلوی عشق

نه !

از گلوی موشک های اهدایی حقوق بشری ها

چشیده بودند !

کودکانی که مظلومیت انسان را

بی صدا فریاد می زنند .

***

زنان و مردانی دیدم

که بر کوچه و خیابان های ایثار

می روییدند و

گلوله های عبوسی که

تبسم آزادی را زخم می زدند

و زنان و مردانی که

عاشقانه مرگ را درآغوش می گرفتند

***

سربازانی دیدم

که جز با گلوی تفنگ

لب نمی گشودند

و مهربانی را

و انسانیت انسان را

به گور می بخشیدند

و در دهل های امنیت سازمان ملل

می نواختند .

***

اینک ای دست های حماسه !

ای جان به نور دادگان !

تا وقتی وادی عشق

بستر کرکسان تاریخ است

از پای نخواهیم نشست

و در وسعت زخمی آزادی

تا رویش بهار فجر

در کربلای غزه خواهیم ماند .

حبیب اله بهرامی (شهنی)

نویسنده: حبیب اله بهرامی - جمعه ٦ دی ،۱۳۸٧

آن ها می‌خواهند بهتر از حضرت حافظ غزل بگویند!؟حبیب اله بهرامی شاعر و روزنامه نگار

یک شاعر گفت:« عده‌ای که احساس می‌کردند آسمان اندیشه و خیال‌شان فراتر از باغ عاشقانه است از قالب غزل برای حرف‌ها و اندیشه‌هایشان استفاده کردند و شعرهایی سرودند که شکل روایت و یا با اصطلاح داستان‌واره به خود گرفت. »

حبیب‌الله بهرامی در گفت و گو با (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد:« برخی از شعرهای روایی تاثیرگذار و تکان‌دهنده هستند چراکه شعر جوششی هستند و از قلب حقیقت بیرون آمده‌اند. برخی نیز که خارج از وادی شعر جوششی‌اند، کوششی هستند و خواه یا ناخواه از بین رفتنی. غزل عاشقانه‌ کسانی که هنوز در این وادی سیر می‌کنند حرف چندانی برای گفتن ندارند یعنی آن ها می‌خواهند بهتر از حضرت حافظ غزل بگویند!؟ »

وی در ادامه خاطرنشان کرد:« غزل‌سرایان ما به جز از حفظ داشتن برخی شعرهای خودشان چند غزل عاشقانه از شاعران معاصر و غزل‌سرا از حفظ هستند؟ اما ممکن نیست که از حضرت حافظ غزل از حفظ نباشند چراکه اگر بدون پشتوانه شعر کلاسیک و بدون غرق شدن در اشعار شاعران کهن به این وادی آمده باشند، در همان ابتدای کار درمی‌مانند و از صحنه شعر و شاعری و وادی کلاسیک خارج می‌شوند. »

بهرامی بیان کرد:« در قالب غزل می‌توان هر چیزی را با استفاده از عناصر شعری ریخت و کاری را ارایه کرد که خواننده را تکان دهد؛ حالا می‌خواهد او را شاد کند یا غمگین. شعر باید بتواند در خواننده و نیز شاعر تحولی به وجود آورد و او را تکان دهد. در غیر این صورت نمی‌توان نام آن را شعر گذاشت؛ حالا می‌خواهد در وادی عاشقانه باشد یا روایی. »

این شاعر در تعریف غزل روایی گفت:« غزل روایی از وادی مجازی عاشقانه بیرون می‌آید و دنبال حقیقت می‌رود و با آن به چالش برمی‌خیزد. دنیای غزل روایی پیش روی ما است و ما با آن در تماس هستیم و برای رسیدن به یک زندگی بهتر و یا برای آگاهی بخشی و نیز تنویر افکار عمومی از این وسیله استفاده می‌کنیم به شرطی که حرمت‌ها را رعایت کنیم و از وادی ادب و انسانیت و اخلاق هم خارج نشویم. »

وی خاطرنشان کرد:« استقبال از غزل روایی خوب بوده است. شاعرانی که حرف و درد دارند و در دنیای مجازی سر نمی‌کنند از این قالب برای بیان حرف‌ها و دردهای‌شان استفاده می‌کنند. ایرادهایی که عده‌ای با اصطلاح منتقد از این عده می‌گیرند که چرا از قالب غزل که تغزلی و عاشقانه است برای بیان حرف‌های‌تان استفاده می‌کنیم به نظر من وارد نیست چراکه شکوفه‌های تنوع و نوآوری را می‌توان در هر قالبی ریخت و از آن به نحوه مقتضی بهره‌برداری کرد. »

حبیب اله بهرامی
هم نویسنده ام و شاعر و هم روزنامه نگار (دبیر شورای نویسندگان روزنامه های توسعه جنوب و قلم امروز و هفته نامه آستانه پارس در خوزستان) و هم مسوول روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان. به کار روزنامه نگاری و ترویج فرهنگ تعاون عشق می ورزم . این وب به هیچ دستگاه دولتی ، تعاونی و خصوصی و نیز گروه و حزبی وابسته نیست. مطالب و توضیحاتی که در این وب نوشته می شود نظر شخصی این جانب است و لاغیر . این هم تلفن همراه برای ارایه ی پیشنهاد ها و نظرهای شما عزیزان تعاونگر و غیره 09166152178
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :